Peter Hagdahl

RICHE 03.03.2020 - tills vidare

Peter Hagdahl visar två verk på Riche mellan 3 mars och 19 april,

2020. Konstverken kan liknas vid en slags flödesscheman som blandar

måleri, teckning och rörlig bild till sammansatta spänningsfält av

rörelser, konflikter och händelser.

Hagdahls konst består ofta av tvärvetenskapliga och poetiska

återgivningar mellan motsägelser, händelser och omständigheter – där

platsens karaktär såväl som den aktuella situationen är viktiga

komponenter och utgångspunkter. Ett vanligt tema i hela Hagdahls arbete

har varit att gestalta det stabila mot det instabila och flyktiga, där

varje beskrivning eller konstruktion är direkt beroende av händelser och

reflektioner både utanför och inom oss själva.

Peter Hagdahl har bland annat arbetat som professor vid Konstfack,

Stockholm och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Sedan 2014 har han vid

sidan av sitt konstnärskap varit curator på Statens konstråd där han

arbetar i en mängd olika situationer och format för det offentliga

rummet.

Hagdahls konstnärliga praktik sträcker sig mellan forskningsprojekt

och utställningar i olika format och sammanhang både i Sverige och

utomlands. Bland de platser där han har gjort utställningar är PS1, New

York, Moderna Museet, Stockholm; ICC Tokyo; Musée d’Art Moderne de la

Ville de Paris, Kiasma, Helsingfors och Centro Cultural del Conde Duque,

Madrid.

SE VERKFÖRTECKNING HÄR;

https://riche.se/konst/utstall...

Charlotte Birnbaum + DAWID, PLATEAUX

TEATERGRILLEN 02.19.2020- tills vidare

PLATEAUX är en utställning med objekt av Charlotte Birnbaum och fotografier av DAWID.

På vernissage nyss för CHARLOTTE BIRNBAUMS PLATEAUX på Teatergrillen. Hon ställer ut sina objets trouvés/arrangés tillsammans med fotografier av DAWID av några av dem. En säregen kombination av Divine Decadence och Stramhet. Mycket personligt, men också en återklang – Aby Warburg skulle ha talat om NACHHALL – av manierism och barock.

En av många reaktioner, av den alltid lika vältalige Carl-Johan Malmberg, författare, konnässör, och kritiker på Svenska Dagbladet. 

Verken är till salu, se här

Lars Lengquist,  Under Oss

 BAR BRILLO 18.03.2020- tills vidare

Under Oss

Mörkt blågröna maneter och bläckfiskar som uppgivna leviterar i

djupen eller vilar ensamma på havsbotten. I Lars Lengquists målningar är

havsdjuren både identifikation och närmast en politisk reflektion över

hyperindividualismens framfart med oss människor och våra känsliga

psyken.

”Jag har i stunder av sorg, vemod och viss förtvivlan identifierat

mig med maneter. Jag simmar lite upp, lite ner. Hoppas att jag inte blir

uppsköljd på en strand. Och rätt var det är, så har jag bränt någon med

det där trasslet av tentakler som bara hänger och slänger där under

jaget. Men jag överlever. Det mesta”… skriver konstnären i den text som

hör till utställningen.

”Det var när jag fann den här djupt blågröna färgen som idén med

havsdjuren kom till mig. Det var bara den varianten av ryska

akvarellfärger från St. Petersburg, och det är just den turkosa nyansen

som bjuder på samma vackra men nästan skrämmande undervattenssdjup.

Färgen måste upplevas i verkligheten” beskriver Lars Lengquist.

Utställningen består av 8 akvareller. Alla är utförda i blågrön akvarell. Alla är ramade och till försäljning.

Utställningen pågår från 18 mars tills vidare.

larslengquist.se
lars@diagram.se

Joakim Heidvall, Skogsbilder

TAVERNA BRILLO 18.3.2020 - tills vidare

Skogsbilder
 

“När jag målar med staffli i skogen är det viktigt att hitta en plats

med relativt plan mark att stå på. Det är också viktigt att det är rätt

ljusförhållanden. Du vill inte ha direkt solljus på eller bakom duken

men heller inte stå under ett skuggande lövverk som färgar ljuset grönt.

Det är även bra om det är folktomt.

När jag hittat en plats som uppfyller dessa kriterier tittar jag mig

omkring efter ett bra motiv. Det kan vara en böjd gren eller en

uppseendeväckande trädstam men det räcker med en samling granris för att

jag skall ha nog med material då motivet egentligen är sekundärt. Jag

använder det för att hitta vinklar till den underliggande skissen men

slutar oftast titta upp kort in i processen. Det finns dock där att

referera till vid behov.

Med skogen som bakgrund tillåts jag att tillfälligt frigöra mig från

tankar och medvetna handlingar. Det hjälper mig att arbeta djärvare,

utan att fästa mig vid enskilda delar av målningen. På så vis kan jag

möblera om och ändra teckning och färgackord snabbt och utan ånger tills

målningen fungerar. Då det snabba tempot gör att de flesta besluten

sker undermedvetet skapas en situation där jag kan tillåta mig att

kanalisera influenser och referenser, framförallt ur den modernistiska

målartraditionen i detta fall, så att dom blandas med intrycken från

naturen runtomkring mig.

Att återupprepa handlingen att gå ut och måla i skogen som så många

gjort tidigare genom historien blir alltså ett sätt för mig att på ett

intuitivt plan undersöka och assimilera det modernistiska måleriets

historia och praktik.”

Verken är till salu.

Verkförteckning finns här

Vid intresse kontakta; calle.carboni@svenskabrasserier.se